fredag 19 november 2010

Uppsala och inte Göteborg

Mitt brev från försäkringskassan vet jag inte riktigt vad som har hänt med. Men jag ringde upp och talade med avdelningen i Uppsala för ett par dagar sedan och sköterskan (hon som bokade in min operation) lovade att hon skulle ta tag i detta. Hoppas att det löser sig.

I förrgår fick jag ytterligare brev, denna gången från Sahlgrenska där överläkare Clas Jönsson "med vänlig hälsning" talar om att eftersom jag genom vårdvalet har valt att genomföra min överviktsoperation på ett sjukhus utanför Västra Götalandsregionen så skall jag också fortsätta gå till detta sjukhus för uppföljande besök. Allt enligt det avtal de har upprättat…

Jamen… hur sjutton tänker de nu? Det blir väl inte billigare? Det blir väl inte enklare? Det måste väl vara mycket bättre att man sköter om sina egna patienter i sin egen region, om patienterna nu vill de? Kan jag inte välja tillbaka? Nej, nej, då skall jag straffas för att jag inte ville vänta i ett år på att få operationen…

Jag pratade just med "min" avdelning i Uppsala. Sekreteraren berättade att jag kommer en få en återbesökstid på kirurgen - en telefontid. Om tre månader skall jag kallas till Samariterhemmet där de har överviktsenheten. Det blir nog bra - men det hade varit mycket bättre att få gå i Göteborg givetvis. Får se om det går att ordna.

Jag känner att jag har lite mer ork för varje dag. Igår var jag på mitt gym och var med på Qi Gongen. Tyvärr var det inte den vanliga läraren som brukar ha passet, men det var bra i alla fall. Men jag orkade inte stå upp hela tiden, fick sätta mig sista kvarten på passet.
Jag har också beställt tid så att jag på tisdag skall få en en genomgång på gymmet så att jag kan arbeta upp min kondition. Jag hoppas att det skall bli bra.

Jag funderar en del på det här med maten. Hur jag skall äta och hur det skall bli bra. Det är frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag, mellanmål. Och att få ihop detta, att få det till proteinriktiga mål, att hinna dricka tillräckligt mycket emellan, det är komplicerat. Hur sjutton skall man hinna - och hur skall det få plats? Jag är väl medveten om att jag dricker för lite. Går sällan på toaletten och behöver nästan inte ens gå på morgonen. Det är inte bra.

För ett par dagar sedan högg det lite i magen - till vänster - varje gång jag drack eller åt. Det gör det inte längre. Så läkningen fungerar säkert. Men vad kommer det att betyda? Jag är ju egentligen inte hungrig - men jag känner ju samtidigt att jag måste få i mig mat för att inte svimma. Alla ni som har gjort operationen - hur bär ni er åt?

2 kommentarer:

  1. Tänk att jag tycker att du är redig..det går ju så bra framåt ju! I alldeles väldigt lagom takt vad det verkar - mycket klokt min vän : ) Ta det som det kommer..som det känns bra och rätt att göra. Skall bli spännande att höra vad du kommer att tycka om gymtränandet sedan.. ; ) I love it! På med lurarna och bara vara ifred med mig själv..det är GOTT tycker jag. Att du skall gå kvar i Uppsala istället för i Gbg verkar rena snurren tycker jag.. : / Man blir sällan klok på deras "logik" dock. Hoppas att det blir BRA för dej så här med! KRAAAAM <3

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Jag vet precis vad du menar, det är svårt att hinna med att få i sig allt. Smärtan i vänster sida är tydligen helt normalt, jag har också haft ont (tokont faktiskt) men det har gått över nu. Jag var på återbesök i fredags och sköterskan bekräftade att det är väldigt vanligt med smärta just på vänster sida. Hon poängterade att det är väldigt viktigt att få i sig ordentligt med vätska/vatten, efter fem år är det tyvärr vanligt att man är näst intill uttorkad annars.
    Du är så duktig som går på gym! Jag ska också försöka få till lite tid till det.

    SvaraRadera