tisdag 3 augusti 2010

I ett bottenlöst hav

Igår var den första vardagen i augusti och jag visste att de öppnat operationsplaneringen igen i Uppsala. Åtminstone trodde jag det.

Jag ringde dit igår förmiddag och fick prata med henne som planerade. Då visade det sig att det inte alls hade börjat planera ännu. Utan de skulle börja planera i början av september. Detta på grund av ett operationsstopp av planerade operationer över sommaren, för att spara pengar.

Och det var ingen idé att jag ringde igen, för de kunde inte börja planera tidigare - och alla de som hade varit på läkarbesök i april var före mig i kön.

Och detta innebär att jag inte kan få besked förrän tidigast i september. Och man skall gå på pulver i minst 4-5 veckor innan operationen. Vilken innebär att operationen inte kan komma till stånd förrän i oktober - tidigast.

Det hade inte spelat mig så stor roll om jag vetat ett datum i oktober - då hade jag i alla fall varit inställd på något. Men nu vet jag ingenting. Jag ringde för att jag ville veta datumet, för att jag i god tid skulle kunna börja med pulver - gärna åtta veckor innan. Men nu vet jag ingenting…

Jag fullständig föll i ett bottenlöst hav, kändes det som. Jag ville ju ha ett besked!!!

Jag grät och äldsta barnet sa lite försiktig - "men du får ju operationen i alla fall" - men så känns det inte nu! Maken var lite mer oförstående. Kunde nog inte riktigt förstå varför det kändes så hopplöst just nu.

För ett par dagar sedan hörde jag ett program på P1. Det handlade om personer som söker sig inom EU för att göra operationer. De intervjuade bland annat en tjej från Göteborg som åkt till Tyskland för att göra sin gastric bypass-operation.

Hon var nöjd med operationen. Och hon hade sedan fått uppföljningen i Göteborg. Hon hade hittat ett företag som hjälpte till med alla papper och praktiska saker inför en operation. (Med i programmet var också en spanjor som kom till Göteborg för att operera in en benprotes, på ett helt annat sätt än de gjorde i Spanien. Så det är inte bara svenskar som åker utomlands - även andra EU-medborgare kommer till Sverige).

När jag hörde programmet så kändes det inte som ett alternativ - men nu börjar jag undra om det kanske inte är det i alla fall.

1 kommentar:

  1. Kära vän.. Idag kommer vi och hälsar på och det kanske du kan se som en boj att hålla i en stund under din seglats?? Jag förstår gott att du vill ha ett DATUM - så att du har något att navigera utifrån. Mycket förståeligt. Vad händer om du redan nu påbörjar ditt pulverätande?? Kan man inte räkna dessa veckor "till godo" när det är dags att hitta datumet då??
    Ses om ett par timmar.. ; )
    KRAM <3

    SvaraRadera