torsdag 26 augusti 2010

"Du är här och nu…"

Idag började jag på gymmet igen. Har ett årskort så det finns egentligen inte så mycket att skylla på. Gymmet ligger också oerhört nära, gångavstånd, fem minuter i snabb takt, tio i normal takt.

Så idag gick jag alltså dit och var med på ett Qi gong-pass. Det är ju inget konditionspass eller jobbigt på det viset. Men väldigt lugnt och skönt och precis vad jag behöver. Lugna rörelser, en mycket duktig ledare som säger "Du är här och nu… ingenting finns och ingenting är… andas in och andas ut…"

Men… det kändes som om jag hade en Michelingubbedräkt på mig. Det tog emot hur jag än böjde mig. Jag nådde varken fram eller bak, hit eller dit. Jag blev oerhört medveten om min kropp på det här viset. Vet inte om jag skall skratta eller gråta över det.

Mitt schema har inte fortskridit så bra ännu. Har gjort en liten skiss - där torsdagarna är inprickade på Qi gong. Skall se om jag hittar något mer pass som fungerar för mig i den här situationen.

Jag har upptäckt att jag är väldigt svullen. Fötterna är som ballonger, spända och hårda. Jag har trott att det berodde på värmen förut. Men nu är jag inte säker längre. Känner mig som en vattenballong. Svårt att komma i skorna, för att inte tala om kläderna.

Dock så har jag köpt två nya plagg, två tunikor/klänningar - skall nämligen på en representationsresa första helgen i september och kände att jag måste ha något snyggt att ta på mig. Det är också sista helgen jag kommer att äta - eftersom jag måndagen efter det har räknat med att börja med pulver. Känns som ett klokt beslut - just nu…

2 kommentarer:

  1. Jag säger det igen; HEJA DEJ! : ) Tror att det är oerhört klokt att välja lugna och sköna aktiviteter..Det där med att vara här och nu är minsann en mycket bra start till mycket annat..om man säger så. Tids nog kommer du säkert att vilja lägga på mer "flåsiga" aktiviteter. När den dagen kommer så märker du det. Det här är ju jättebra nu tycker jag! Dessutom kan du ju anpassa promenaden både vad det gäller tid(gå en längre sväng hem typ..) och tempo. Känn efter och ta det i lagom takt.. Tänk att jag säger så kloka saker till andra och har så nedrans svååååårt för att lyssna på det själv... : s Skumt va?? Dock har jag faktiskt medvetet försökt lyssna in min kropp när vi har startat upp på gymmet denna veckan. För att pulsen inte skall skena uppåt så står jag där på crosstrainern och aaaandas och tänker luuuugna fiiiina taaaankaaar... ; ) Eftersom jag inte har varken tuppat av eller dråsat ner från maskinen så tycker jag att det har gått BRA : ) Imorgon åker vi ner för veckans tredje pass - 30-40 min är vi där än så länge. Det känns lagom just nu.

    Du! I min jakt efter matinspiration hittade jag en blogg som även du kanske kan finna intressant? Vad vet jag.. Här kommer en länk så får du kolla vad du tycker; http://www.metrobloggen.se/jsp/public/index.jsp?article=19.6827700 Den handlar om en nu 19årig tjej som startar sin viktresa från 127kg om jag har förstått det hela rätt.
    Snart skall jag sätta mig i soffan och få se på veckans Ernst..precis vad jag behöver idag; inspiration och glädje! Jag är såååå trött just nu. Nåja. Lite Ernst och sedan ett avsnitt av Poirot så somnar jag gott sen.. ; )
    KRAM!
    <3

    SvaraRadera
  2. Tack för din underbara uppmuntran! Och tack för tipset på bloggen! Spännande.
    Jag är så imponerad av er gemensamma träning och hur duktiga ni är. Heja ER!!! Kram

    SvaraRadera