onsdag 18 augusti 2010

Inget datum, ingen promenad…

Idag har jag pratat med Uppsala igen, för att se om det möjligen gick att få en tid och ett bestämt datum. Men se det gick inte. De har ju haft operationsuppehåll och skall inte börja operera förrän första veckan i september. Och då är det alla som var på läkarbesök i april som får gå först.

Jag har bestämt mig för att börja äta pulver den 6 september. Jag skall nämligen åka till Finland på en representationsresa 3-5 september. Om det var så att jag hade haft ett datum inplanerat så hade jag gladligen ätit pulver även då och förklarat och berättat. Men nu när jag inte har något fastställt datum känns det bara överkurs att hålla på att krångla med det. Men jag börjar efteråt. För om det då blir ett återbud så kan jag komma som ett skott…

När jag besökte läkaren i maj frågade han mig om mitt blodtryck. Jag hade högt blodtryck förra gången jag var tjock och fick då tabletter. När jag var normalviktig så sattes tabletterna ut, eftersom trycket var helt OK. Men jag gick och kollade trycket för midsommar och det konstaterades att det var skyhögt. Jag fick tabletter och trycket gick ner.

I förrgår var jag och kollade trycket för säkerhets skull igen. Då låg det plötsligt högt igen! Trots tabletterna. Fast jag hade missat att ta tabletten dagen innan. Tydligen kan detta påverka. Får hoppas att det är det. Skall tillbaka nästa vecka och kolla. Har för säkerhets skull redan beställt en läkartid på vårdcentralen (i mitten av september fick jag den…) ifall jag måste komplettera med mer tabletter. Skulle ju vara öken om jag missar operationen på grund av för högt blodtryck.

Det finns några gränser för när livet blir jobbigare. Viktgränser alltså. Jag har passerat en av dessa för ungefär 25 kilo sedan. Men det känns som om jag håller på att passera ytterligare en - har inte vågat ställa mig på vågen på länge.

Och så mina föresatser för sommaren. Får väl kolla hur det gått med vikten. "Utan extra allt" har inte funkat överhuvudtaget. Promenaderna sitter mycket långt inne - men jag kom ut i förrgår en liten runda. Men det tar emot så det är inte klokt!
Skall försöka komma iväg till mitt lokala gym. Köpte ju ett årskort där förra hösten. Borde väl utnyttja det ordentligt…

3 kommentarer:

  1. Den 6 september tycker ju jag av rent egoistiska skäl är en alldeles uuuutmärkt dag att börja på... ; ) Go, go, go! Tycker att det känns som om du förbereder dig på ett bra sätt nu med både pulver och blodtryckskoll - du kommer att vara REDO när de ringer om en tid! Jodå : )
    På måndag är det tänkt att vi oxå skall börja gå och gymma igen.. M sa "vi börjar med mån - ons- fre direkt". Men jag tror att typ tis och tors är bra att börja med. I bästa fall varvat med promenaaaaader de övriga dagarna.. ; ) Dessutom har vi tänkt köra igång med LCHF igen. Du hör..jag kommer att behöva en hel massa energi och initiativkraft för att fixa detta..*yahoo* Ett steg i taget.
    Bamsekram!

    SvaraRadera
  2. Gott med LCHF - det tror jag funkar när ni är båda som vill.
    Tis - tors, låter som en god föresats. Alla maratonlopp börjar med ett steg!
    Kram

    SvaraRadera