söndag 8 augusti 2010

Självbild

Jag funderade på detta med självbild idag. Hur jag ser på mig själv. Jag ser bilder (foton) på mig själv - och känner inte igen mig. Det är inte så jag ser på mig själv. Det är en mycket större människa jag ser på fotona.

Å andra sidan så känner jag mig som en stor boll. Jag har svårt att ta mig ur soffan, jag har svårt att ta mig in och ur bilen. Jag orkar inte promenera, jag orkar inte…

Jag såg på "Andaktsstund från Bjärka-Säby" idag. Ett samtal med en kvinna, Cajsa Tengblad, som bland annat pratade om självbilden.

Hon jobbade fortfarande med sin bild - men hon gav ett tips. Hon sa att man kunde beskriva sig själv - sina egenskaper - med tre ord. Och sen kunde man be en god vän att beskriva sig med tre ord. Och sedan jämföra. Hur ser min bild ut jämfört med någon annan. Och vilka ord använder jag om mig själv, hur jag tänker om mig själv.
Och sedan jobba med självbilden. För det handlar inte om utseendet, det handlar om hur jag uppfattar mig själv. Och att förstärka de starka sidorna och jobba med de svaga.

Jag skall se om jag orkar fundera över mina tre ord - det kan nog vara nyttigt.

Se hela avsnittet här
http://svtplay.se/v/2100140/gudstjanst/8_8_sommarandakt_fran_bjarka-saby

2 kommentarer:

  1. Käraste vännen min..att inte känna sig hemma i sin kropp är inte gott. Att känna sig som "en boll" är inte heller särdeles muntert.. Det du skriver om självbild är dock väldigt intressant. De tre ord jag skulle vilja beskriva mig själv -eller dej! med skulle alls inte handla om utseende, nej. Helt rätt. Självbild, självförtroende, självkänsla...alla är de begrepp värda att klura lite mer noggrant på då och då. Viktiga som de är. Vi kanske skulle ta och "byta ord" med varandra någon dag??
    Tack för orden inne hos mig <3
    Kram!

    Det var så ROLIGT att vi fick setts i onsdags! Det har glatt mig i flera dagar : )

    SvaraRadera
  2. Mötet har glatt mig också!

    Byter gärna ord med dig en dag. Skall fundera vilka mina tre är…

    SvaraRadera