torsdag 12 augusti 2010

Skippa allt och tjäna pengar?


Häromdagen såg jag på TV3 "Generation Fett". Programmet handlade om jättestora kvinnor i USA som var stolta och som också tjänade pengar på sin kropp.

Om man är rejält fet, kvinna och inte rädd för att visa upp sig kan du göra riktigt stora pengar i USA. I kvällens avsnitt träffar programledaren Lotta Lindmark fyra amerikanska kvinnor som är stolta över och tjänar stora pengar på sina gigantiska kroppar. Vi får även lära oss allt om fetischen squashing dvs. smala män som gladeligen betalar stora belopp för att feta kvinnor ska sitta på dem.

Det blir en minst sagt annorlunda skildring av hur gravt överviktiga kvinnor lyckats hitta synnerligen lukrativa sätt att slå mynt av sin fetma.

I programmet träffar vi: ”Godess Patty” väger nästan 300 kg och livnär sig på att sitta på män (squashing). ”Det har hänt att män har skadats och tuppat av” säger Patty. Vi möter även Priscilla, Pattys 18-åriga dotter som berättar hur det är att ha en mamma vars jobb är att sitta på män.

”Jenni Bombshells” väger 177 kilo. Bara hennes rumpa sägs väga 95 kg. En tillgång som hon gärna visar upp på sin egen betalsajt och som genererar henne stora intäkter. Jennis dröm har alltid varit att arbeta som modell och hon tycker inte att de lättklädda bilderna på henne skiljer sig markant från dem vi kan se i Victorias Secret-kataloger.

”Queen Kong” är en 193 centimeter lång legend. Hon är den amerikanska kvinnobrottningens mästarinna och den som ”uppfann” den nya fetischen squashing. ”Queen Kong” har medverkat i många amerikanska långfilmer och ses av många som en ikon inom sin bransch.

”Queen Raqui” är 195 centimeter lång och väger 275 kilo. Hon lever på att squasha men ordnar också fester för överviktiga, har sin egen radioshow och leder stödgrupper för att öka acceptansen för feta i samhället.

Så jag satt där och såg programmet och tänkte att det kanske vore enklare att inte försöka gå ner i vikt utan istället lägga på mig ännu mer och satsa på en karriär som squashare.

Fast å andra sidan så är det inte det jag vill. Jag vill kunna ta mig ur soffan utan hjälp, springa efter bussen utan att stöna, komma ur bilen utan att häva mig ut. Jag vill vara en normalviktig person! Även om jag tycker det är skönt att det finns kvinnor som är stolta över sin (stora) kropp och till och med kan tjäna pengar. De verkar lyckliga och glada.

Det handlar om detta med självkänsla igen. Att vara trygg i sig själv, men också att ha modet att kunna förändra sådant man vill skall bli bättre. Och för mig handlar det om att bli normalviktig igen - även om mina instinkter oftast tar till andra vägar, som godis, mat och låta bli att motionera. Det är väl bara att börja motarbeta dessa instinkter och skaffa mig bättre instinkter.

2 kommentarer:

  1. Kan inte annat än le... : ) Vilket känns bra för en Trist-Fia som mig just nu. Tack för det! Har nog sett något liknande på tvn jag med. Dock för ett ganska bra tag sedan och visst är det rätt fascinerande ändå?? Jag menar, istället för att deppa ihop så ser de till att göra en lönsam karriär av sej själva.. Det får man ju ända ge dem cred för : ) Dock lär väl inte karriären bli så långvarig..? Att väga uppemot 300 kg är ingen riktigt konstruerad för. Själv har jag nyligen konstaterat att jag är uppe i 20kg + nu, vilket procentuellt sett är rätt mycket till mina 158cm. Å jag känner ju redan nu hur min kropp tar stryk så..någon Fett Queen skall jag nog inte satsa på att bli trots allt. Skriver snarare under på dina tankar om "normalvikt". Och jodå, instinkter förändras faktiskt med nya vanor..tro´t eller ej ; )
    Kram!
    <3

    SvaraRadera
  2. He, he, - ja, programmen är en repris. Jag har sett dem förut också. det är ju nästan obsent, men samtidigt så skönt med dem som är helt OK med sin vikt och känner sig vackra ändå.

    Jag såg ett avsnitt till häromdagen. Det handlade om en kvinna om vill bli världens tyngsta kvinna och väga 450 kilo. När detta spelades in hade hon en 1,5 årig dotter. Men hon levde men en man som var en feader. Hon åt konstant. Och hennes mål var att bli så tjock som möjligt. Hennes man älskade hennes fett - men var en feeder. Det medgav han. De levde i en symbios där han matade och skötte om henne, hon åt och skötte sysslor i hemmet för honom.
    Vid frågan vad hon skulle säga till sin dotter om hon ville uppnå samma mål som henne (bli tjockast) så sa hon att hon skulle avråda det - och då blottade hon sig. Jag tror inte att detta var henne mål i livet - hon uppfyllde bara hans mål. Då blev det bara tragiskt, till skillnad från de kvinnorna i det andra programmet.

    SvaraRadera