fredag 29 oktober 2010

Vatten och vikt


I rummet bredvid mitt ligger det nu två unga kvinnor. Den ena tjejen gjorde GBP i förrgår, och hon börjar komma på benen. Dricker och är uppe. Går nog hem i morgon. Har talat lite med henne. I sängen bredvid ligger en annan tjej, en sylfid, en smal, söt tjej. Det visade sig att hon hade gjort en GBP för drygt 1,5 år sedan och gått ner mycket i vikt sedan dess. Hon visade kort på hur hon såg ut innan. Det gick inte att känna igen henne. Det är roligt att få dela erfarenheter med varandra.


Nu var hon inne för att det hade blivit lite problem med tarmarna. När de gjorde omkopplingen för 1,5 år sedan så var det ett blodkärl som hade tvinnat sig (eller något sådant) och det hade blivit problem med detta nu.


Så visst kan det hända saker efteråt, men hon var ändå supernöjd med operationen och sitt "nya" liv. Precis som alla andra jag talat med som har gjort operationen. Det känns bra. Och som sagt, jag hade ju inte gjort den här operationen om jag inte hade trott att den faktiskt skulle kunna hjälpa mig.


Idag har jag fått lov att dricka 500 ml vatten (tjoho!). Känns lite lyxigt att få sippa i sig lite vatten när man vill.


Den läkaren som har hand om avdelningen (han heter David) kommer nästa vecka att arbeta med jour istället. Så det blir en annan läkare på avdelningen. Det är inte så roligt tycker jag. Det är mycket bättre när det är samma läkare som är där varje dag - som kommer ihåg och kan se förändringar.


Alla sköterskor och undersköterskor på avdelningen är så rara. De har olika rum varje dag som de är ansvariga för och jag har börjat lära mig namnen, även om de byter rum.


Det är underbart att vara utan slangen i näsan. Dränen kommer att vara kvar minst en vecka till sa läkaren David idag - även om det inte kommer något i dem. Lite irriterande är det att ha dem ibland, men det går för det mesta bra.


Måndag, onsdag och fredag är det viktdagar. Jag tycker inte att jag går ner så väldigt mycket i vikt - i förhållande till att jag inte har ätit något på tre veckor. Men det är klart, de har fyllt på med vätska. Och jag motionerar ju inte så mycket heller, även om jag är på bibban just nu. Men min snälla faster säger att det syns att jag gått ner i vikt. Hmmm...


Min vägg mitt emot sängen är fylld med foton och fina kort som jag fått skickat till mig. Det är underbart roligt att få post varje dag (flitigast är mamma) och att veta att så många tänker på mig och är med mig.
(Nu har jag lagt till en bild - men eftersom jag inte kan den här datorn så blev det inte den bild jag hade tänkt, men jag kan inte få bort den - så den får vara kvar!)

2 kommentarer:

  1. Hej gumman jag har allt undrat hur du har haft det senaste veckorna, och det är skönt att se att du håller humöret uppe. Själv har jag precis kämpat ner mig till den föreskrivna vikten för att få lov att träffa läkare igen för att hoppningsvis få tid till op. Fortsätt fokusera på det positiva så ska det här gå kanonbra!! //Bettan

    SvaraRadera
  2. Hej Bettan
    Det har varit tuffa veckor - men nu går det att se ett ljus i tunneln i alla fall. Idag kom en av undersköterskorna och sa att det var så roligt att se att jag var så pigg. Och visst känner jag mig piggare och gladare än jag gjorde förra veckan, när jag bara grät.

    Visst - de finns stunder när uppgivenheten kommer tillbaka, men nu är det fler bra stunder än ledsna.

    Grattis till dina framgångar! Det kommer att gå underbart bra för dig! Du kommer att vara en av dem som åker in och ut på fyra dagar. Se på Bea! Hon mår ju toppen. (och nu har jag ju fyllt kvoten av komplikationer…)

    Vi får se till att ta en träff när jag väl är hemma i Göteborg igen!

    SvaraRadera