onsdag 6 oktober 2010

Mycket att planera

Sen samtalet i måndags har jag planerat, tänkt, snurrat runt, bokat om… oj, oj, oj…

Och fick jag åka och berätta för föräldrarna att jag fått operationen, ringa min lillebror, berätta för mina KBT-kompisar från obesitasmottagningen.

Jag skall bo hos mina släktingar när jag är i Uppsala, innan jag läggs in på söndag kväll. Det är skönt, så slipper jag vara ensam.

Jag var och tog ett blodtryck i tisdags - innan jag skulle iväg på ett möte. Tyvärr var det lite för högt fortfarande. Läkaren ringde upp mig senare och satte in en tablett till. Så imorgon skall jag dit och ta ett nytt prov - så hoppas jag att jag, med hjälp av dessa tre tabletter, äntligen har lyckats få ordning på trycket. Tyvärr är det väl ärftligt - både min mamma och pappa har högt blodtryck och hoppande blodtryck.

Jo, så var det detta med måtten och vikten.
Veckans resultat (efter fyra veckor) är (resultatet i parentesen är sammanlagda resultatet.)
Vikt - ? kg (- 11,7 kg)
Midja -2 cm (-13 cm)
Lår - 2 cm (-4 cm)
Knä - 1,5 cm (-6,5 cm)
Vad 0,5 cm (-2,0)
Vrist -0,5 cm (-2,5)
Överarm - 1 cm (- 2 cm)
Handled - 0,5 cm (-1,5 cm)
Bröst - 3 cm (- 5 cm)

Jag ringde också till Sahlgrenska idag - för att höra hur det fungerade med återbesök osv. Då svarade de att jag skall göra detta i Uppsala. Fast när jag var i Uppsala sa de att jag skulle göra återbesöken i Göteborg. Får väl höra på fredag vad de säger.

Familjen är väl lite dämpade över detta med operationen. Dottern frågade "Kan du dö?". Ja, vad svarar man på det? Jag sa som det var - det är en operation, det borde inte vara några problem, men självklart kan man aldrig veta. Och sonen sa "-När du kommer hem kan du inte äta - det är knäppt". Fast jag sa att jag visst får äta - bara inte så mycket.

Det känns lite tråkigt att åka bort en hel vecka till, när jag just kommit hem från en vecka borta.

Idag pratade jag med en av mina bästa vänner. Hon hade just kommit hem från sjukhuset där det konstaterats att hon hade diabetes. Det gör mig ganska ledsen. Vi har delat samma problem länge och jag är så ledsen över att hon nu fått diabetes.

2 kommentarer:

  1. Kors i allsin dar så mycket du har gått ner på dina fyra veckor!!! Å jag som var/är nöjd med mina -3,5kg efter 6 veckor... ; ) Heja dej!! Du har minsann utfört det du tänkte inför operationen med bravur tycker jag - och nu är det alltså dags för steg 2; själva operationen. Det kommer att gå UTMÄRKT och du kommer säkerligen att känna dej så himla nöjd när det är gjort tror jag. Gott att du skall sova hos släkten innan, det är säkert lugnt och gott.
    Jag gissar att du kommer att ha med dig din bärbara på sjukhuset eller?? Annars får du skicka ett sms eller så när allt är klart, ok? Jag kommer att parkera mig på din axel och vara med dig, bara så du vet... ; ) Min varmaste KRAM till dig allra käraste vän!

    SvaraRadera
  2. Tack!

    Är det någon som är "duktig" (om du förstår vad jag menar) så är det DU! Jag är så grymt imponerad av dig och din kapacitet att ta in och lära dig och ta till dig allt du läser och är med om. Du har verkligen förmåga att "Carpe diem".

    Jag har den bärbara med mig - jag har telefonen. Fast det står att allt skall vara avstängt så använder alla telefoner här. Jag gör det också tills någon säger till…

    Kram

    SvaraRadera