tisdag 11 oktober 2011

För ett år sedan…

…låg jag i en sjukhussäng på Akademiska sjukhuset i Uppsala.

Det är idag ett år sedan min första gastric bypass-operation. Åh, vad jag är glad att vara hemma idag. Åh, så skönt att få sova i sin egen säng, duscha i sin egen dusch, få krama sina ungar och få njuta av att vara hemma.

Men jag är också glad över att jag har gjort operationen. Visst - det var en tuff och jobbig månad som följde på den operationen. Operationsärret efter andra operationen (som "firar" ett år den 17 oktober) är inte vackert. Som en ständig påminnelse om hur det blev.

Men nu är jag ändå nöjd.

Jag träffade en vän som gjorde den här operationen för ca 10 år sedan. Hon tyckte att jag blivit så smal. Fast det är jag ju egentligen inte. Fast ändå… I alla fall så sa hon att viktnedgången kommer att gå i omgångar. Själv förlorade hon 17 kg första veckan! 17 kg!!! 40 kg på ett par månader. Men sen stod det still.

Och kanske är det så. Det var ju likadant när jag gick ner med pulver. Då hamnade jag också på den här plattån, där jag befinner mig nu. Då tog jag till pulver en omgång till för att komma ner. Det känns inte som om detta är en lösning.

Jag får väl helt enkelt prata med dietisten och läkaren när jag är på mitt återbesök den 24 oktober.

Men idag firar jag att det är ett år sedan min operation och att jag lever och att jag är glad och att jag mår bra! Hurra!!!

4 kommentarer:

  1. Jag instämmer i dina leverop - Huuuuuurra! Du har gjort ett storartat jobb min vän - du GÖR ett storartat jobb! Heja dej!
    Å visst har du blivit smal! Försök vända på ditt perspektiv och ge dig lite mer tiiiiiid..och cred för hur långt du redan har kommit!
    Du kan få låna mitt livsmantra; Tid - Tillit - Vila <3 Man behöver ständigt påminna sig själv.. ; )Bamsekram!

    SvaraRadera
  2. Grattis till din extra födelsedag:)
    Underbar resa du har gjort och du kämpar i massor.
    Kramen

    SvaraRadera
  3. Massor av grattis på omvändningens dag...till ett bättre liv...Platå...JOJO Det kan man lungt säga för min del..den har varat så länge att jag inte minns ens...sedan i maj har jag gått ner 5 kilo :-( Jovisst det är ner...men så JÄVLA SAKTA...har ett gäng som opade sig i Lindesberg samtidigt för 4 1/2 månad sedan och de ALLA har gått ner mellan 35-45 kilo :-O
    Kramixen

    SvaraRadera
  4. Tack alla goa för glada tillrop. Känns gott i själen!

    SvaraRadera