torsdag 6 oktober 2011

Check…

Har idag varit uppe på vårdcentralen och tagit en del prover. Fick ju kallelse till Uppsala för ett-årskontroll och har också lyckats flytta den så att jag kan gå dit när jag ändå är i Uppsala vecka 43. Skönt. Blodtrycket låg bra och det var ju skönt med tanke på att jag inte äter några blodtrycksmediciner alls längre.

Vikten står still - det är väldigt irriterande. Jag mätte mig idag, på alla möjliga ställen. Det var väl en och annan centimeter mindre - men inte alls något lysande resultat som jag kunde önska. Men så såg jag siffrorna från när jag mätte mig för ett år sedan - nästan exakt på dagen (då hade jag gått på pulver ca 1 månad).
Vikt -32 kg
Midja -24 cm
Lår -15 cm
Knä -4,5 cm
Överarm -5,5 cm

Så lite skillnad är det ju i det långa perspektivet.

Jag lovade ju en recension av boken "Jakten på den fulländade hälsan" av Pia Vingros. Här kommer den:


Jakten på den fulländade hälsan
Pia Vingros
Beijbom Books
2011
299 sidor


Kan man ha något som en fulländad hälsa? Finns det en lösning på alla hälsoproblemen? Och hur finner man kärleken, går det att hitta den rätta?

Pia Vingros är journalist som har undersökt just de här stora frågorna. Som 19-åring fick hon diagnosen reumatism. Ett möte med en äldre dam som också visade sig vara reumatiker förändrade hennes liv, när hon gick över till att vara vegetarian, enligt Are Waerlands teorier.

Vid 50 år fyllda bestämmer hon sig att löpa linan ut och testa alla teorierna fullt ut under ett år. Och hon startar en blogg där hon berättar hur det går.

Livet mellan 20 och 50 har handlat om att vara vegetarian, fasta, pröva nya metoder för att få förbli frisk, söka kärleken.

Det här är en bok som kommer innanför huden. Att få följa med på en livsresa, funderingar, tankar, bakslag, framgångar.

Jag fick mycket tankar om maten, träning och hur man kan och kanske bör leva för att nå den fulländade hälsan.

Boken avslutas med 108 frågor om hälsa som du alltid velat få svar på.

Jag rekommenderar boken!

Följ Pia Vingros blogg här>>

1 kommentar:

  1. Detta låter väldigt spännande.
    Jag har inte reumatism men känner ett flertal som har det.
    jag sa läsa igenom hennes blogg då den verkar vara jätte intressant
    ha en skön fredag och tack för tipset

    SvaraRadera