tisdag 18 oktober 2011

Utrensning

Nu är det ett år sedan jag gjorde min omoperation också. Det är också skönt att ha passerat det datumet. Då var jag inte så karsk inte. Med slangar i alla ändar… Urinkateter, vätskedropp, morfindropp, två dränslangar direkt in i buken, en ventrikelsond i näsan - lite senare även en venkateter (för att slippa nål till droppet som jag fick i tre veckor när jag inte åt).

Men nu har jag inga slangar. Härligt!

När jag var i Uppsala för några veckor sedan så kändes det konstigt. Det var mycket ljud som gjorde sig påminda. Helikoptern som kom in över staden. Ambulansen som tutade sig fram till akuten. Allt det tog mig tillbaka ett år, påminde mig så starkt om hur det var på sjukhuset - och ändå var jag ju inte där. Konstigt.

Men idag har jag haft riktigt roligt. Idag har jag haft Monika från butik Monika här och vi har gått igenom hela min garderob. "-Vad mycket kläder du har", utbrast hon mitt i allt. Och det är ju just det som varit problemet. Jag har haft en massa kläder, men inte vetat hur jag skall kombinera eller vad jag egentligen passar i. Kläderna har bara tagit en massa plats, samt en massa energi från mig.

Men nu fick jag professionella råd om färger och hur jag kunde tänka. Och det blev en rejäl hög med kläder som jag nu skall ge bort eller eventuellt sälja. Jag har inte riktigt bestämt mig ännu.

Men det känns som en härlig börda har lyfts av mig. Lite lättare att välja, lite lättare att kombinera. Och bara kläder som passar (nja, en sanning med modifikation, det hänger ett par byxor, en klänning och en blus som väntar på att jag skall tappa några kilo till).

Jag kan verkligen rekommendera att göra en sådan här utrensning. Kanske har du också en butik som kan hjälpa dig. Eller en god vän som kan agera smakråd. jag kan verkligen rekommendera det!

På tal om vän så var jag ute och åt lunch med en av kamraterna jag lärde känna på Sahlgrenska när jag gick på KBT-gruppen. Hon gjorde sin operation i våras och har gått ner rejält. Hela hennes liv hade förändrats, på många sätt. Vi hade verkligen en mycket trevlig lunch och pratstund tillsammans.

Det är skönt att kunna få prata med någon som vet vad en operation innebär och där man stöter på gemensamma problem. Hon verkar dock ha lite lättare för att gå ner i vikt än vad jag har. Orättvist, men å andra sidan så är hon ute och dansar flera kvällar varje vecka - många timmar. Där ligger jag i lä med mina (i förhållande) korta pass på gymmet. Får väl se vad läkaren och dietisten säger nästa vecka på återbesöket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar