tisdag 8 februari 2011

Vatten, mat och toalettbesök

En av svårigheterna med den här operationen är ju att man måste dricka mycket (ja, det skall man ju alltid göra, men det är på ett sätt viktigare nu). Så jag försöker komma ihåg att dricka. Men det är som sagt svårt.

En av fördelarna med att det ibland är svårt att få i sig tillräckligt med vatten är att man inte behöver gå på toa så ofta. Så nu när jag skulle åka till Skellefteå med nattåget så tänkte jag "inga problem, jag kommer ju inte att bli kissnödig och behöva gå upp". Jag är sällan kissnödig när jag vaknar på morgonen, men går ju alltid.

(hmm… nu känns det nästan som det är lite onödigt mycket information här… men… äh… skit samma)

Anyway, jag åker tåget, sover i liggvagnen - och vaknar tidigt, tidigt på morgonen och är … kissnödig. Likadant när jag åker hem. Jag som hade tänkt mig ha en fördel av av att slippa gå på toa för en gångs skull. Men så kan det gå.

Jag är lite orolig för detta med vattnet och drickandet. Jag tycker mig se att jag är torr och slapp i huden, mer och mer rynkor runt ögonen. Försöker hindra mitt snabba åldrande med hjälp av krämer och salvor. Men det hjälper inte mycket. Det är ju insidan som är det viktigaste.

Så jag måste få en bättre rutin på att dricka vatten.

Har kommit på att jag kan äta 70% choklad. Vilket är gott. Men kanske onödigt? Dock kan man ju inte äta så mycket. Har testat lite olika småkakor och sånt också. Det går väl sådär, känns ofta lite tjuvtjock efteråt - så jag försöker undvika det. Men ibland så sätter suget och de gamla vanorna in.

På gymmet kom ägaren till mig förra veckan och undrade hur det går. Och sen sa han att han tyckte jag skulle lägga till roddmaskinen. Så denna veckan skall han få visa mig hur man gör det. Tydligen tränar man flera muskler på samma gång när man använder den. Skall bli spännande. (obs, det är inte jag på bilden om nu någon skulle tro det…)

Tyvärr har jag inte kommit iväg på Qi Gongen ännu, som jag planerat att gå på varje veckan. En vecka hade jag anmält mig - men glömde bort det för jag satt och jobbade. Har liksom inte fått rutin på att gå dit. Men det får väl bli ändring på det också.

Jag har ätit lunch ute på stan flera gånger den senaste veckan. Det har väl i princip gått bra. Jag har ofta valt någon kyckligssallad eller hamburgare. Men jag får ju ofta lämna hälften eller över det - vilket känns himla onödigt när man betalt helt lunchpris. När det gäller salladerna äter jag upp köttet och lite av grönsakerna - men större delen ligger sedan kvar. När det gäller hamburgaren så kan jag ta någon tugga av brödet - men brukar oftast bara äta hamburgaren och lämna större delen av brödet. Jag tror jag skall beställa mindre portioner istället - för det här blir ju löjligt.

Jag har börjat undra om det är så att det vita brödet gör magen mer svullen och att jag får mer gaser av det. För de gånger när jag ätit mycket bröd så känner jag mig oftare mycket mer uppblåst än när jag bara äter knäckebröd.

Japp - ytterligare ett blogginlägg som inte tillfört så mycket egentligen - men ett bra komihåg för mig själv om inte annat.

3 kommentarer:

  1. "ytterligare ett blogginlägg som inte tillfört så mycket egentligen" - vad var nu det för negativ inställning till skrivandet??? ; ) Dina blogginlägg ger mig en inblick i ditt liv min vän, och det kan väl inte kallas för att inte tillföra något?? Nä. Det kan det inte. SÅ skriv på du bara..både för din egen skull likväl som för oss andra.
    Mörk choklad tycker jag att du skall fortsätta ta en ruta av då och då istället för småkakor och annat som din mage säger att den inte gillar. Och det verkar ju dessutom som den är rätt tydlig med att tala om att den inte uppskattar vitt bröd lika mycket som dina smaklökar gör.. ;) Vilket inte känns alls konstigt i mina öron som har en precis likadan mage..och vi äro inte ensamma kan jag meddela. Vitt bröd = svullen mage. Hur gott det nu än må smaka..för det kan det allt göra! Men sen kommer "betalningen".. Mår magen bättre av knäckebröd tycker jag att du skall köra på det istället. Själva har vi alltid Finn Crisp hemma numera, eftersom vi inte äter knäcke heller nu. Finn crisp är gott det med.. ; )
    Ang. huden så..visst är det viktigt att dricka vatten. Det är helt klart. Men får du i dig tillräckligt med fett nu efter operationen? Eller är det svårsmält kanske?? Jag har själv fått så mycket bättre kvalitet på huden sen vi började med LCHF, därför tänker jag på fettets betydelse för huden bl.a. Du kan ju dessutom smörja in dig med t.ex olivolja..det man kan äta, kan man ha på utsidan oxå ; ) Riktigt kokosfett är kanon! Å då menar jag INTE det man hittar i mejerihyllan utan the real thing, som du t.ex hittar i hälsokosten. Jag har t.ex alltid en tsk kokosfett i mitt te numera och nä, det smakar inte illa alls.. ; ) Prova!
    KRAM

    SvaraRadera
  2. Tack min vän för de uppmuntrande orden… =) Känns gott att någon läser i alla fall.

    Mmm… det är nog klokt med att skaffa sig lite Finn Crisp. Fettet får jag kanske tänka på lite mer. Om jag går och smörjer in mig med olivolja nu direkt vet jag inte… men vem vet, kanske prövar det så småningom.

    Kokosfett i te… nja… jag har ju ingenting i mitt te. Kanske kan pröva det när jag är på besök? =)

    SvaraRadera
  3. Hej… jag kom hit ifrån Indriels blogg och jag läser och tycker om det du skriver. EN kompis till min yngsta son ska göra den här operationen så jag tycker det är intressant att läsa om hur det funkar.
    Det konstiga ’r att jag aldrig uppfattat han som som speciellt överviktig men jag tänker oftast inte på såna saker då jag möter människor i livet.
    Vet dock hur det kan påverka ens liv då man kämpar och kämpar men vikten står still än hur man försöker.
    Roligt för dig att du kommit en bit på vägen och jag tycker du gör det väldigt bra.
    Önskar dig allt gott … och kommer säkert tillbaka och läsare mera senare.
    Styrkekramar till dig … och applåder för allt du klarat av.

    SvaraRadera