onsdag 22 juni 2011

Sommar och lov?

Nu är sommaren här - även om vädret är lite osäkert på dagarna.

Jag har dock valt att flytta ut på landet och njuter av att kunna vara ute på dagarna och jobba på altanen. Familjen kommer ut på helgerna när de sommarjobbat klart.

En nackdel med att bo på landet är att jag inte går och tränar på gymmet. När jag var där förra veckan så meddelade jag dem att jag nu tar "sommarlov" och återkommer till hösten. Jag fick då rådet att ta promenader.

Och det har jag försökt att göra - även om det inte har blivit varje dag. Känner dock att det inte riktigt blir samma sak som att träna på gymmet. Försöker dock ägna mig åt lite trädgårdsarbete som får uppväga. Idag har det varit gräsklippning och krattning.

Det pinsamma var att jag i måndags faktiskt var hemma i stan - och egentligen mycket väl kunde gå och träna. Men när jag vaknade så kände jag mig nog lite, lite snuvig och tät (jo, jo…) och tyckte i min stora visdom att det var bäst att vila…

Jag har upptäckt att vågen hemma och vågen här på landet inte riktigt är samstämmiga. Jag har laddat ner lite olika appar till min telefon för att försöka hålla reda på vikten. Jag har bara valt gratisappar. Tre olika har jag hittat - men vet inte riktigt vad jag tycker eller hur jag skall använda dem.

Det är iGoalformer, TargetWeight och Weight.

iGoalInformer, där matar man in sina uppgifter. Sen talar man om vilken målvikt man har och när man förväntar sig nå den. Sen får man reda på hur många kalorier man skall äta om dagen för att nå den vikten - och om det är ett möjligt mål. Jag har dock inte hittat hur man fyller i uppgifter och uppdaterar under tiden.

TargetWeight - där matar man in sin vikt och sin längd. Så får man reda på vilket BMI man har. Man ställer också in vilken målvikt man vill ha - och när man vill uppnå den. Varje dag kan man gå in och mata in sin nya vikt genom att trycka på plus eller minus. Man kan välja om det skall vara kilo eller lb.

Där finns också en kurva där man kan följa sin viktnergång (eller uppgång, beroende på…). Där blev det lite jobbigt när jag kom hem och det skiljde nästan två kilo mellan vågarna. Jag tycker vågen på landet är roligare…

Jag hade önskat att jag kunnat mata in vikten från i september - då hade det varit kul att se vilken kurva jag hade. Men det har jag inte hittat att jag kan göra.

Wieght - det är bara en app där man matar in sin vikt för dagen. Där matar man också in sin målvikt och sen kan man se hur mycket man har kvar till målvikten är nådd. Den kan man sätta på ett slags alarm så att man väger/mäter sig vid samma tid varje dag. Nu har jag satt på den - den kommer att påminna mig en gång i veckan att väga mig.

Nu har jag dessa tre gratisappar i alla fall. Det finns säkert en massa fler. Någon som har erfarenhet av någon annan app - eller av dessa och kan tipsa om något smart sätt att använda dem?

Så matar jag in min vikt (om jag kommer ihåg vad jag vägde när jag väl kommer ut från badrummet, ibland är minnet alldeles för kort…).

Här hittade jag en blogg som gav tips på 10 appar för bättre hälsa>>
Det finns säkert massa fler apps som hjälper till att hålla koll på vikt och kalorier. Har du några tips?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar