onsdag 7 juli 2010

Till brevlådan och tillbaka


Varje kväll när jag går och lägger mig ligger jag och tänker på att "imorgon, då skall jag gå en promenad… imorgon, då skall jag äta nyttigt… imorgon, då skall jag…

Och så vaknar jag på morgonen. Och när kvällen kommer så inser jag att inget av det jag tänkt kvällen innan har blivit gjort. Till exempel den där promenaden. Igår resulterade den i två turer till brevlådan. En när jag hämtade tidningen, en när jag kollade om jag fått någon post. Och brevlådan ligger 25 meter från huset. Det kan nog inte räknas som en promenad.

Jag arbetar hemifrån. Mitt kontor är i hemmet, så jag har heller inte någon naturlig anledning att ta mig utanför dörren. Ibland försöker jag, om jag måste gå och lägga på ett brev, så väljer jag brevlådan som ligger längst bort. Bara för att få komma ut. Men när detta inträffar var tredje vecka eller så, så kan det nog inte räknas som motion.

Igår såg jag på TV4 (tror jag det var). Programmet hette Doctors och de gav 52 tips, eller rättare sagt "secrets" (hemligheter) för att gå ner i vikt. Se här>>

Där satt en bedårande vacker kvinna som skrivit en bok om hur man kunde gå ner i vikt. Och hon hade då alla dessa "hemliga" tips. Och det handlade inte om att räkna kalorier, eller mäta maten eller så - utan bara att begränsa sig till 400 kalorier 4 gånger om dagen. Voila! Så enkelt är det! Men… visst är det skönt att vi äntligen får veta detta!
"What I wanted to do was show people how to see the world through the 400-calorie lens," Liz says. "So no matter where you are, whether you're cooking at home, standing at a Starbucks, at a diner, at a movie theater or at a party, you can choose a 400-calorie meal."

The premise of the book is that you should eat four 400-calorie meals a day, and you will see the weight melt off. The book offers tips and tricks, recipes and visual aides to help guide weight loss. "The idea is you're not counting calories," Liz says, "you are controlling them.

"People don't understand portions, they're intimidated by calories, and that's what the idea of the 400 Calorie Fix is, to teach you how to eyeball portions," Liz adds.


Och här kan du se hennes lista på tio saker hon tipsar om ifall man inte vill bli svettig eller förstöra sin frisyr>>

Och ja - jag vet att det är bra tips! Ja, jag vet att om jag följde dessa så skulle mitt liv kanske vända lite. Men det jobbiga är ju att de är så träffande…

Kanske borde jag gå en promenad idag…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar