fredag 18 april 2014

Frisk och fet

I måndags hade jag min sista strålning. 25 gånger har jag nu fått strålning runt operationsplatsen på brösten och runt lymfan. Bröstet har blivit rödare och mer irriterat. Även runt lymfan är det rött. Men det är helt normalt och kommer tydligen också att eskalera men sedan klinga av inom två veckor säger de.

Efter att jag fått den sista strålningsdosen så fick jag träffa en läkare. Det var ingen av de tre läkare jag träffat förut. En trevlig dam som tittade på mig, tittade i min journal, frågade om jag hade några frågor (som jag inte kom på då) och sen var det klart.

En sköterska, som också var med, gav mig fler förband och visade hur jag kunde göra och frågade om det var något mer jag undrade. Då kom jag på frågan.

"-Är jag frisk nu?"

Ja, var svaret. Egentligen så hade jag ju blivit av med cancern redan vid operationen. Och strålningen är för säkerhets skull. Eftersom de sett att det blivit så bra resultat när man strålar också. Så nu är jag frisk! Hurra!

Läkaren berättade att jag skulle bli kallad till mammografi om ett år. Då räknar de ett år efter läkarebesöket - vilket tydligen är det besöket som jag gjorde i december. Men hon kunde inte se att det stod någon notering i min journal om att det skulle skickas en kallelse. Så jag fick uppmaningen att ringa själv om jag inte hade hört något i december. Jaja…

Så nu är jag alltså frisk. Men jag är fet! Jag har ju gått upp en massa i vikt. Kläderna sitter illa. Jag ser ju att jag är fet igen. Jag vågade till slut också ställa mig på vågen och konstaterade att det var så.

Jag var med dottern och gympade zumba i måndags förmiddag. Jag var störst av alla där. Det här funkar inte längre!

Grejen är ju att jag vet precis vad som måste göras. Det svåra är att göra det.

Nu ska jag i alla fall fira påsk - sen får jag ta tag i detta.

Glad påsk till er alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar