lördag 14 maj 2011

Varför är det så olika?

För ett litet tag sedan träffade jag en vän jag lärt känna genom obesitaskliniken här i Göteborg. Vi gick i samma KBT-grupp som ordnades på kliniken.

Nu hade hon också fått göra en operation och den gjorde hon i början av april. Vi kunde bara konstatera att det fungerade väldigt olika på olika ställen.

Hon hade gjort operationen i Kristianstad. Där gjorde man bara sådana operationer. Jag hittade en blogg som tillhör en annan person som har opererats i Kristianstad. Läs här hur det går till>>

Det är alltså så att man skall ha gått ner ett visst antal kilo innan man kommer dit (det är ju samma som i Uppsala). Anledningen är ju att det skall bli enklare för dem att göra operationen vid titthålskirurgin.

De kommer alltså ner dagen innan, sover över på ett gästhem, sen är det sju personer som gör en operation under dagen. En person i timmen, in och ut…
Efter två eller tre dagar får man åka hem (jo, det är ju som det var i Uppsala också, egentligen). Men den stora skillnaden är ju att här äter de inte mat direkt. Utan först äter de soppor i flera veckor, sedan äter man passerad mat i flera veckor - sedan får man börja äta riktig mat. De hade träffar med dietist och läkare före och efter operationen.

Eftersom kliniken bara gör den här typen av operation på det här stället så verkar de väl insatta och informativa. Men… jag bara undrar - varför är det så stor skillnad på vad man får göra efter operationen? Varför ser råden så himla olika ut? Var finns forskningsresultaten på vilken metod som fungerar bäst? För det verkar konstigt att ingen skulle forska på det.

Jag funderar på vad som skulle hänt med mig om jag hade gjort operationen på ett liknande sätt. Och ändå fått mitt läckage. Hade läckaget läkt av sig själv (för nu var det ju ett litet läckage) eller hade det blivit värre? För att det läckt ut lite, lite hela tiden… Det går kanske inte att få svar på den frågan.

Min vän mår superbra i alla fall. Och det gör jag nu också. Så det är bara att konstatera att det verkar fungera med båda metoderna. Vi är båda nöjda med våra operationer.

2 kommentarer:

  1. Hejsan. Jag hittade din blogg genom google,och vad ser jag..roligt att du redan följer min blogg och skriver om den i din blogg:)
    Jag håller med dig att det är verkligen väldigt olika mellan privata som jag har opererat mig igenom och vanligt landsting. jag har hört de mest skrämmande historier. På vargberg sjukhus får de börja äta mat efter några dagar...Hos Aleris var det högst förbjudet eftersom de sa att ett litet riskorn kan fastna och förstöra operationen. Man ska tänka på att det är mycket sytt inne i magen sa de...detta var super viktigt.
    Jag tror att de privata är mera noga pga att de har inte landstinget bakom sig och vill inte gärna ha anmälningar,då får de ju stänga.Eller ingen vill komma till dem...jag har även hört att de på vargberg äter inte ens vitaminer efteråt,,gör du? jag äter 10 tabletter om dagen.
    Ha en underbar helg,kram Helena

    SvaraRadera
  2. Hej Helena
    Hittade din blogg idag. Jätteroligt att läsa om dina dagar och tankar.

    Jag äter vitaminer - Kvinna Nu från apoteket 2 tabl om dagen samt kalktabletter. Sen har jag själv lagt till Selicia för håret och naglarna. (sen är det ju blodtrycksmedicinerna - men de hoppas jag sätta ut så småningom)

    B12-spruta tar jag var tredje månad. Det är vad jag får som vitaminkomplement.

    Jag började också äta riktig mat på andra/tredje dagen. Men eftersom det upptäcktes läckage så var jag sedan helt fastande i tre veckor och fick näringsdropp.

    Men det är konstigt att det är så olika som sagt. Lycka till med allt!

    SvaraRadera