torsdag 28 april 2011

Mat på bestämda tider

Jag programmerade min telefon. Och det har faktiskt fungerat utmärkt. Eftersom det går att programmera exakt vilka dagar den skall ringa så har jag tagit bort 07-ringningen på helgerna. Men annars så påminner den mig 07, 10, 12.30, 15, 17.15, 19.30. Och även om jag inte skulle rusa och stoppa något i munnen exakt just när det ringer - så vet jag att jag skall det och brukar ordna något så fort som möjligt.

Vattnet är lite svårare. Men jag gör mina tappra försök.

Jag har börjat äta youghurt med krossat linfrö, och toppar även med katrinplommon ibland. Allt för att undvika förstoppning i fortsättningen. Och magen fungerar utmärkt.

Jag frågade just om linfrö när jag var i Uppsala. De rekommenderade inte hela linfrö (vilket jag alltid har ätit förut - blötlagda). Men krossad linfrö går utmärkt, på youghurt - och passar som sagt väldigt bra som mellanmål. Enkelt att ta till och lätt att laga.
(Ni hörde väl om tjejen som var med i Xtravaganza och åt linfrö och drack vatten och tarmen sprack? Läs här>>)

Har funderat vidare på detta med fettet. Idag har vi Becel hemma som smörgåsmargarin. Maken fick detta rekommenderat vid något läkarbesök för ett par år sedan, för att få ner kolesterolen.

Men… jag tror att det egentligen är bättre med riktigt smör för min del. Och egentligen för övriga familjen också. Men hur övertygar man dem om det?

Jag tror att magen mår bra av smöret. Det behövs ju smörjmedel för att få "maskineriet" att fungera.

De där promenaderna som jag lovade förra veckan - de har inte riktigt kommit igång. Jag fick problem med bilen förra veckan och fick motorstopp två dagar med bärgning som följd. Detta rubbade hela veckoplaneringen rejält så både promenader och träning fick läggas undan. Men denna veckan har jag i allafall varit på gymmet på onsdagen. Och jag borde strax ta en promenad. Den tänkte jag ta till mataffären för att köpa en ny ost. Förena nytta med nöje alltså.


Dagens medicin: Ännu en myt - det hjärtvänliga margarinet>>
Hjärtlungfonden dumpar Becel>>
Ytterligare kritik mot Becel>>
Sveriges konsumenter i Samverkan: Bregott och Becel - ja, det är en hälsofråga>>

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar