måndag 19 december 2011

Vad är normalviktig


Jag har sett det där programmet som går på 3:an - SuperSize vs Superskinny. Programmet handlar om att en riktigt överviktig människa möter en riktigt underviktig människa och så får de byta matsedel med varandra i ett par dagar. Det gör att de båda börjar fundera över vad det äter och hur de äter.

Det är egentligen ett ganska konstigt program - men det händer något med de människor som är med.

Det läkaren gör är att räkna ut deras BMI bland annat. De som är superskinny har ofta en väldigt, väldigt lågt BMI - och supersize ett väldigt, väldigt högt.

Så jag började fundera över hur mitt eget BMI ligger. Och då räknade jag ut att jag skulle behöva gå ner ytterligare 25 kg för att hamna i kategorin normalt BMI. Jag ligger fortfarande i zonen "fetma". Och måste gå ner ett par kilo för att hamna i "övervikt". Och alltså ca 25 kilo för att hamna "normalt" BMI.

Det får mig att fundera över vad som egentligen är normalvikt och vad är normalvikt för mig? Egentligen? Jag är inte säker på vad jag har för svar på den frågan. Jag har egentligen tänkt mig att det vore bra att gå ner ca 13 kg till, det skulle kännas bra tycker jag. Men då skulle jag fortfarande vara överviktig (eller om det till och med var fet).

Ja, ja… vi hade gäster hemma i lördags och jag hade på mig min nya klänning som jag hittade på Ellos rea. Jag kände mig väldigt fin i den och fick väldigt många komplimanger och uppmuntrande kommentarer.

Och jag fortsätter med mina övningar på gymmet. Och jag tappar något hekto i veckan… alltid något.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar